>

Poradniki

>

Jak napisać konspekt (plan) rozprawki?

Poradniki

Jak napisać konspekt (plan) rozprawki

Pisanie rozprawki i zapamiętanie wszystkich pomysłów, z których moglibyśmy skorzystać w trakcie może wydawać się trudne. Gdy do tego dochodzi jeszcze stres, sprawa jeszcze bardziej się komplikuje. By mieć pewność, że niczego nie pominiesz, stwórz najpierw konspekt swojej pracy. Właśnie od tego masz brudnopis w swoim arkuszu maturalnym. To miejsce, w którym zmieścisz cały plan. Dzięki niemu później już pozostanie tylko zapisanie wszystkiego we właściwej formie wypracowania. Brzmi łatwiej i naprawdę tak jest!

Złóż zamówienie online:

Wycenę otrzymasz już w 30 minut!

Wysyłając zapytanie, akceptujesz warunki RODO i Politykę prywatności.

Jak stworzyć konspekt?

Konspekt to coś, co ma Ci pomóc. Będziesz z niego korzystać przez cały czas pisania rozprawki maturalnej. Dlatego też ostatecznie sam zdecyduj, jak chcesz, by on wyglądał. Sens tworzenia konspektów polega na tym, by w szybki sposób zanotować jak najwięcej myśli. Nie piszemy więc pełnymi zdaniami, ale skrótami. Pisz tak, byś później skojarzył, co miałeś na myśli.

Jeśli przygotowujesz konspekt w domu, to weź po prostu czystą kartkę i długopis. Przeczytaj zadany Ci tekst i zastanów się, jak odpowiesz na polecenie. Jaką tezę wybierzesz? Z jakich książek czy filmów możesz skorzystać, próbując uargumentować swoje zdanie? Zapisz swoje pierwsze myśli, żeby potem ich nie zgubić.

Elementy konspektu

Twój konspekt, podobnie jak i praca powinien składać się z trzech części. W każdej z nich zapisz to, o czym chciałbyś później opowiedzieć. Mogą to być pojedyncze, krótkie zdania jak i dowolne słowa, które później skojarzysz z kontekstem. Ważne, byś zadbał o odpowiedni podział konspektu, bo pisząc później rozprawkę nie powinieneś się już tym martwić. Jeśli tutaj zawiedzie kompozycja, to i potem możesz o niej po prostu zapomnieć. A szkoda by było, gdybyś wymyślił całkiem rozsądne przykłady, ale stracił punkty na czymś stosunkowo tak prostym.

  • Wstęp – zapisz swoją tezę oraz pomysł na to, w jaki sposób mógłbyś zagaić, czyli zacząć swoją pracę. Jakich zwrotów użyjesz? O czym będziesz chciał napisać? Wstęp powinien zamknąć się w 3-5 zdaniach.
  • Rozwinięcie – podziel je na minimum 3 części. W każdej z nich zapisz tytuł dzieła, do którego będziesz się odwoływać i jego autora czy reżysera. Czemu wybrałeś właśnie taki utwór? Jakie motywy, konteksty kulturowe wykorzystuje? Czy bohater jest ważny? Jakie wnioski cząstkowe płyną z tej lektury (koniecznie je zapisz, żeby później o nich nie zapomnieć!).
  • Zakończenie – zastanów się, jak zakończysz swoją pracę. I ta część rozprawki powinna zamknąć się w 5-7 zdaniach. Jak będzie brzmiał Twój ostatni wniosek? Zapisz go.

Przykładowy konspekt rozprawki

Załóżmy, że tematem Twojej rozprawki będzie pytanie Czy człowiek potrzebuje pracy?

Wstęp:

  • Czym jest praca?
  • Dlaczego pracujemy?
  • Co daje nam praca?
  • Teza: Każdy człowiek potrzebuje pracy.


Jak widzisz, w planie wstępu znajdują się trzy pytania i teza. W rozprawce możesz na nie odpowiedzieć i już stworzysz świetny pierwszy akapit. Pisząc nie będziesz musiał zastanawiać się, jak zacząć, bo to przemyślałeś już wcześniej. Konspekt pozwala oszczędzić czas i zebrać myśli!

Rozwinięcie. 1 argument:

  • „Lalka” Bolesław Prus
  • Wokulski, Rzecki i Ochocki jako ludzie pracy.
  • Praca dla Wokulskiego – szansa na awans społeczny, komfort życia, próba zabiegania o Izabelę.
  • Praca dla Ochockiego – narzędzie rozwoju ludzkiego, dążenie do nauki i satysfakcji życiowej.
  • Praca dla Rzeckiego – zwyczajny codzienny obowiązek, sposób na samowystarczalność.
  • Wniosek cząstkowy: praca stanowi ważny element życia każdego człowieka. Dla jednych jest zwyczajnym obowiązkiem, dla innych szansą na rozwój. Choć pracujemy z różnych powodów, to każdy z nas tego potrzebuje.


Rozwinięcie. 2 argument:

  • „Chłopi” Władysław Reymont
  • Praca jako sens życia chłopów. Praca na roli wyznacza rytm dnia i cykl życia. Jest obowiązkiem wobec ziemi ojców.
  • Praca świadczy o wartości człowieka. Kto nie potrafi pracować, jest bezużyteczny i staje się ciężarem dla rodziny.
  • Stary Boryna nawet przed śmiercią wyszedł do pracy. Bycie w polu było jego obowiązkiem i misją życiową.
  • Wniosek cząstkowy: Praca może stanowić jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka. Umożliwia mu godne życia i pozwala zapewnić podstawowe potrzeby. Jest ważna dla każdej osoby. Ten, kto nie pracuje może być uznany za kogoś gorszego.


Rozwinięcie. 3 argument:

  • „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski
  • Judym jako bohater, który pomimo gorszego pochodzenia zdobył wykształcenie.
  • Poczucie obowiązku wobec społeczeństwa i spłata „długu”.
  • Praca jako misja – leczenie biednych, próba wprowadzenia zmian w uzdrowisku w Cisach.
  • Porzucenie miłości i skupienie się na pracy. Judym jako idealista i bohater nieszczęśliwy.
  • Wniosek cząstkowy: Niektórzy ludzie traktują pracę jako swoje powołanie. Rezygnują z osobistego szczęścia, by móc skupić się na obowiązkach zawodowych. Dzięki temu praca staje się ich misją.


Zakończenie:

  • Praca towarzyszy praktycznie każdemu człowiekowi.
  • Wniosek podsumowujący: Choć ludzie pracują z różnych powodów i w różnych miejscach, to swoje obowiązki traktują poważnie. Dzięki pracy dbają o swój komfort życiowy, spełniają swoje marzenia i mogą troszczyć się o innych. Ludzie potrzebują pracy, choć wykonują różne zawody i przyświecają im odmienne cele.

Twoja prywatność ma dla nas znaczenie

Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie...

Polityka Prywatności